رسنـ خاطره ها

مشخصات بلاگ
رسنـ خاطره ها

..: بسـم‌ الله الرحمـن الرحیـم :..

غرض،نه نوشتن ترجمه‌ است بر آفتاب و نه-نعوذ بالله-تفسیر برأی کلام خدا. که این سیاهه، به مثابه نجوای یکی از
اهالی زمسـتان است با خردادِ کلام خدا و لاغیـر.

  • http://sound.nasr19.ir/index.php?id=2&mp3=http://setfa.net/images/hcek9qbbcu6t4z1i9bxi.mp3&as=1&ar=1&volume=100
پیوندهای روزانه

چطور می‌شود تئوریسین اقتصادی جمهوری اسلامی، ‌لیبرال باشد؟

چطور می‌شود تئوریسین اقتصادی جمهوری اسلامی، ‌لیبرال باشد؟

هفته نامه ۹ دی : حسن عباسی رئیس مرکز بررسی‏های دکترینال امنیت بدون مرز در سخنرانی اخیر خود به بررسی زمینه‌های بروز فساد بانکی پرداخت. مهمترین …

حسن عباسی رئیس مرکز بررسی‏های دکترینال امنیت بدون مرز در سخنرانی اخیر خود به بررسی زمینه‌های بروز فساد بانکی پرداخت. مهمترین قسمت‌های این سخنرانی که با موضوع «زندگی، پول و دیگر هیچ» صورت گرفته در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

 اینکه در طول پنج سال، سازوکاری در نظام بانکی رقم می‌خورد و به‌طور عمومی‌ یک نفر و یک مجموعه می‌توانند ۳۰۰۰ میلیارد تومان اختلاس کنند، پدیده عجیب و غریبی نیست. در دوره‌های قبل هم ابتدا در سال ۷۰، ۷۱ با موضوع مشابهی مواجه شدیم به مبلغ ۱۲۳ میلیارد، در دوران بعد شاهد پدیده‌ای به نام شهرام جزایری بودیم و در دوره اخیر هم عدد ۳۰۰۰ میلیارد.

 واقعیت قضیه ‌این است که متأسفانه در برخورد با این قضایا مماشات شد و از همان روز اول تعارف کردند. اگر در همان قضیه ۱۲۳ میلیارد یا بعداً قضیه شهرام جزایری برخورد جدی صورت می‌گرفت و یا در دوره اخیر، وقتی این قضیه رو شد، برخورد خیلی جدی می‌کرد، کار به‌اینجا نمی‌کشید.

 یک قالپاق‌دزد یا کیف‌قاپ در کشور ما دچار مشکل می‌شود، صفحه حوادث روزنامه‌ها عکس او را تمام رنگی چاپ می‌کنند و شرح مفصلی از او می‌نویسند و فقط یک باند مشکی روی چشم‌هایش می‌گذارند، اما هر وقت به‌این جریان‌های کلان اقتصادی رسیدند، متأسفانه از حروف «و»، «د»، «م»، «ن» استفاده کردند و حتی اسم طرف را هم نگفتند. وقتی دستگاه قضایی، سازمان‌های امنیتی و مجموعه‌های اقتصادی چنین خبط و خطایی را مرتکب شدند، باید تاوانش را ببینند که وقتی آن روز به‌این قضیه نپرداختند، امروز باید شاهد این باشند که یک نفر ۳۰۰۰ میلیارد، یعنی ۱ درصد کل بودجه کشور را در اختلاس و ارتشا و پول‌شویی و باز کردن LCهای عجیب و غریب در نظام بانکی کشور به یغما ببرد که‌این حکایت از آن می‌کند که ما باید از اساس به مقوله اقتصاد پول‌مبنا و این اتفاقاتی که در اروپا و به‌خصوص در ایالات متحده می‌افتد، توجه جدی داشته باشیم.

 حتی دولت اصول‌گرای فعلی! تئوریسین‌های اقتصادی دولت فعلی از دانشگاه علامه طباطبایی هستند که رسماً در این دانشگاه، به لیبرال بودن مشهورند و خنده‌دار است که سیستم اقتصادی دولت اصول‌گرا در اختیار مرکانتیلیست‌هایی است که شما نمونه‌اش را می‌بینید. لیدر اینها آقای پژویان است که دو شاگرد اصلی‌‌اش، دبیر طرح هدفمند کردن یارانه و معاون اقتصاد‌ی وزارت اقتصاد و خود وزیر اقتصاد. اینها اساساً فریدمنی هستند، یعنی اقتصاد را از نگاه میلتون فریدمن می‌بینند. مسئله من این نیست که مدیران کدام جناح سیاسی بی‌عرضگی کرده و موجب این اختلاس شده، مسئله من این است که چطور می‌شود تئوریسین اقتصادی جمهوری اسلامی ‌لیبرال باشد؟

منبع: هفته نامه ۹ دی

  • سجاد نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی