رسنـ خاطره ها

مشخصات بلاگ
رسنـ خاطره ها

..: بسـم‌ الله الرحمـن الرحیـم :..

غرض،نه نوشتن ترجمه‌ است بر آفتاب و نه-نعوذ بالله-تفسیر برأی کلام خدا. که این سیاهه، به مثابه نجوای یکی از
اهالی زمسـتان است با خردادِ کلام خدا و لاغیـر.

  • http://sound.nasr19.ir/index.php?id=2&mp3=http://setfa.net/images/hcek9qbbcu6t4z1i9bxi.mp3&as=1&ar=1&volume=100
پیوندهای روزانه

مکه مرکز زمین

اهمیت کعبه‌ی مشرّفه و مکه‌ی مکرمه سرزمین امن و آرامش نسبت به جهان هستی و انسانها


 تحقیقات نشان داده است که کعبه مشرفه دقیقا در مرکز کره زمین قرار گرفته است. روزنامه الریاض چاپ عربستان به نقل از "مسلم شلتوت" استاد "مرکز ملی تحقیقات خورشید و فضای مصر نوشته است : تحقیقات فلکی همچنین نشان داده است که رکن کعبه درست به سمت چهار جهت اصلی ( شرق ، غرب ،شمال و جنوب ) قرار گرفته است. وی افزود : این تحقیقات تاکید دارد "حجرالاسود" به سمت شرق ، رکن یمانی به سمت جنوب ، رکن شامی به سمت شمال و رکن مقابل حجر الاسود نیز به سمت غرب قرار گرفته است. این استاد امور فلکی با بیان این که در واقع ارکان کعبه مشرفه از بدو خلقت نشانگر ۴جهت اصلی بوده است ، اظهار داشت : کعبه نشان از یک معجزه بزرگ در زمینه معماری و جغرافیا دارد.  در این نوشتار می‌کوشیم تا بعضی از حکمت‌های الهی که بیانگر اهمیت خانه خدا کعبه و مکه مکرمه می‌باشد و همچنین حکمت‌هایی که بیان می‌کند چرا برای حج باید به آنجا رفت نه جای دیگر برای شما عزیزان مطرح می‌کنیم. حکمت‌هایی که علم امروزی در قرن اخیر به آن دست پیدا کرده‌ است.

 این موارد در چند عنوان خلاصه می‌شود:

 1 - مکه مکرمه مرکز کره زمین است. جهان در سال 1977 به شدت دچار شگفتی گشت، آنگاه که حقیقت علمی جدیدی کشف شد. مبنی بر اینکه مکه مکرمه مرکز خشکی‌ها در کره زمین است.  این کشف نتیجه تلاش و کاوشهای مستمر چند ساله‌ای بود که با مطالعات زیاد و با استفاده از ابزارآلات جغرافیایی و رسم جدول و نقشه‌های جغرافیایی بدست آمد.  دانشمند مسلمان دکترحسین کمال الدین(ره) داستان این کشف عجیب را چنین نقل می‌کند: بحث و کاوشم را شروع کردم و هدفم غیر از این بود و دنبال چیز دیگری بودم، هدفم ساختن وسیله‌ای بود تا به هر انسانی کمک کند تا جهت قبله را به اونشان دهد زیرا من در مسافرتهایی که داشتم به این مشکل برخورد می کردم و این مشکل برای هر مسلمانی پیش می‌آید، بخصوص در شهرهایی که در آن مسجدی نیست که جهت قبله را به ما نشان دهد. به فکر افتادم تا نقشه جدیدی برای کره زمین رسم کنم و بر روی آن نقشه جهت‌های قبله را بدست آورم.  اول مدارها و خطهای شمالی و جنوبی، عمودی و افقی سپس پنج قاره را کشیدم ناگهان چیز عجیبی به ذهنم خطور کرد و حیرت‌زده شدم و آن این بود که مکه مکرمه در وسط خشکی‌های جهان قرارگرفته است.

پرگاری برداشتم و نوک آن را برروی مکه مکرمه نهادم و نوک دیگر بر روی آخرین نقطه خشکی در شرق و اندازه گرفتم و یک باردیگر نوک آن را برروی مکه مکرمه نهادم و نوک دیگر را برروی آخرین نقطه خشکی در غرب و دیدم اندازه هر دو با هم برابر است. به این نتیجه رسیدم خشکی‌های جهان بطور مساوی اطراف مکه مکرمه تقسیم شده‌اند و فهمیدم که در این‌صورت مکه مکرمه مرکز خشکی‌های جهان است.  نقشه‌ی جهان قدیم را بیرون آوردم، نقشه قبل از کشف قاره آمریکا و استرالیا و مطالعاتم را ادامه دادم باز متوجه شدم که طبق نقشه قدیم هم مکه مکرمه مرکزخشکی های جهان است. ذکر چهار نکته در این مورد نیاز است. 

 نکته اول: اینکه مکه مکرمه در مرکز جهان هستی قرار گرفته است به این معنی است که مکه مکرمه به منزله‌ی پایتختی برای کره زمین است. و هیچ شکی نیست که بهترین و قویترین پایتخت‌ها پایتختی است که در وسط کشور و حکومت واقع شده باشد. زیرا در این صورت باعث سهولت ارتباط و رفت و آمد می‌گردد. در قرآن به این حقیقت علمی اشاره شده است آنجا که می فرماید: {وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً... (بقره/143) 

بی‌گمان شما را ملت میانه‌رویی قرار دادیم.  اسلام دین میانه است در منهج و روش، میانه است در منزلت و جایگاه و میانه است در مکان و موقعیت جغرافیایی. خداوند می‌فرماید: {کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ ...( آل عمران/110)

شما بهترین امتی هستید که به سود انسانها آفریده شده‌اید تا مادامیکه امر به معروف و نهی از منکر می‌نمایید و به خدا ایمان دارید. از اینجا به یکی از حکمتها در قرار گرفتن مکه مکرمه به عنوان مقصد حاجی قرار داده شده پی‌ می‌بریم.     

نکته دوم: رحمت و عدل خداوندی اقتضاء می‌کرده است که مکه‌ی مکرمه در وسط کره زمین قرارگیرد تا از یک طرف انتشار نور اسلام برای تمام جهان آسان باشد و از طرفی دیگر این دین به طور مساوی و اندازه‌ی لازم در اختیار دیگران قرار گیرد.

  نکته سوم: ازآنجایی که پیامبراکرم(ص) برای تمام مردم فرستاده شده است: {وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا کَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِیراً وَنَذِیراً وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ }(سبأ28)  ما تو را برای جملگی مردمان فرستاده‌ایم تا مژده‌رسان و بیم‌دهنده باشی ولیکن اکثر مردم بی‌خبرند.   حکمت اقتضا می‌کرد که مکه مکرمه مهد رسالت جهانیان باشد و این که مبعث پیامبر در این نقطه از جهان قرار گرفته اعجاز خداوندی محسوب می‌گردد.  

نکته چهارم: در قرآن کریم کلمه سراج فقط در وصف خورشید و پیامبر صلی الله علیه و سلم به کار رفته است. خداوند در وصف خورشید می فرماید: {وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِیهِنَّ نُوراً وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجاً} (نوح16 )  و ماه را در میان آسمانها تابان و خورشید را چراغ کرده است. و خداوند در وصف پیامبر اکرم(ص)می فرمایند:{وَدَاعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُّنِیراً}( الأحزاب46)  به عنوان دعوت‌کننده‌ای به سوی خدا طبق فرمان الله و به عنوان چراغ تابان با توجه به آنچه گذشت می فهمیم که چرا خداوند خورشید و پیامبر صلی الله علیه و سلم به سراج تشبیه کرده است.  زیرا خورشید مرکز منظومه شمسی است، مکه مکرمه مرکز زمین پس همان‌گونه که خورشید جهان را روشن می‌کند پیامبر صلی الله علیه و سلم نیز زمین را با رسالتش روشن می‌سازد.  مکه مکرمه مرکز جاذبه زمین است علوم جدید کشف کرده است که مکه مکرمه مرکز جاذبه زمین در جهان است.  این چیزی است که یک دانشمند و جغرافی‌دان آمریکایی به آن رسیده است درحالی که هیچ عقیده و ایمانی نسبت به آن نداشته است. او شبانه‌روز در کارگاهش جلو نقشه‌های زمین می‌ایستاد و با استفاده از ابزارآلات جغرافیای به این نتیجه رسید که مرکز جاذبه زمین مکه مکرمه است. این کشف پرده از یک راز برمی‌دارد و آن اینکه انسان فطرتاً به سوی مکه مکرمه متمایل است زمین، کوهها، خیابانها و خانه‌ها و هر آنچه در آن است انسان را به سوی خود جذب می‌کند و این احساسی است که از آغاز خلقت زمین وجود داشته است. در این جا لازم به ذکر دو نکته اشاره کنیم:  نکته اول: آیا اینگونه نیست که هر کسی به مکه مکرمه می‌رود چه برای حج، عمره، تجارت یا سیاحت دوست دارد یک بار دیگر یا صد بار دیگر به آنجا برگردد؟؟ آیا این چیزی نیست که همه آن را احساس می‌کنند؟   این خود مصداق سخن خداوند است آنجا که می‌فرماید: {وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْناً} (بقره/125   بیاد آورید آنگاه که خانه‌ی کعبه را پناهگاه و مأوای امن برای مردم قرار دادیم. (مثابةً) یعنی فطرتاً قلبها به آن تعلق دارد فیثوبون به معنای (فیرجعون)می‌آید و این جا منظور این است که مردم اشتیاق بازگشت به سوی این خانه را (کعبه) دارند. (و أمناً) که به معنای آرامش می‌آید بیانگر این است که انسان در مکه احساس آرامش و سکون خواهد داشت.  پس کسی که به سوی مکه می رود به خاطر این جاذبه سختی‌های این راه برایش آسان شده و هماهنگ با حلقه‌های مغناطیسی به سوی مکه مکرمه کشیده می شود و این مثل شخصی است که در جهت مسیر رودخانه شنا می کند و احساس راحتی می کند برخلاف کسی که درجهت عکس مسیر رودخانه شنا می کند و احساس سختی و زحمت می‌کند. 

 نکته دوم: از آنچه گقته شد شاید یکی از حکمتهای سخن پیامبر درباره نماز فهمیده شود آنجا که فرمود (ای بلال نماز اقامه کن تا به وسیله‌ی آن راحت شویم) نماز فشار روحی، نگرانی و اضطراب را کاهش می دهد و آرامش و سکون را جایگزین آن می‌کند. هرگاه انسان رو به قبله می‌ایستد اولاً از لحاظ مادی جهتش بسوی مرکز جاذبه زمین قرار می‌گیرد. و ثانیاً از لحاظ معنوی روحش با با جاذبه شرعی که همان کعبه است، هماهنگ می‌گردد.  شاید کسی بگوید من به مکه مکرمه رفتم ولی این احساس راحتی و آرامش نکردم؟ در جواب باید گفت این احساس شخصی است که از دین خدا و اوامر و نواهی دورشده باشد. به عنوان مثال مردم در زمان حجاج‌بن یوسف در مکه دچار ترس و نگرانی بودند در حالیکه آنها در شهر امن و آرامش به سر می‌بردند، و این به سبب ظلم و ستم و دوری آنها از احکام الهی بود. پس اگر طبق شریعت اسلام حکم می‌کردند دیگر هیچ کس از دیگری نمی ترسید و نگرانی نداشت.سوم مکه مکرمه و ساعت جهانی: جهان امروز زمان و ساعتش را با زمان و ساعت شهر گرینویچ (شهری در جنوب لندن) تنظیم می‌کند در همایش سال 1884 در شهر واشنگتن کلمبیا به خاطر نفوذ و قدرت انگلیس چون ابرقدرت آن زمان بود مقررشد که شهر گرینویچ محل شروع زمان در کره زمین باشد. از آن به بعد آن شهر را نقطه شروع زمان قراردادند و بعد خطوط طولی زمین را ترسیم کرده و زمین را به 24 قسمت تقسیم نموده و نصف‌النهار مبدأ را آنجا قرار دادند. این عمل از دو جهت دارای اشکال است، اولاً خط طولی شهر گرینویچ به مقدار5/8 درجه با خط مغناطیسی زمین زاویه دارد و ثانیاً شهر گرینویچ یک شهر نمونه با ویژگیهای خاص نیست که دیگر کشورهای دنیا ساعتشان را طبق آن تنظیم کنند. شهر نمونه‌ای که مردم باید زمانشان را طبق آنجا تنظیم کنند باید خط مغناطیس شمالی آن بر خط شمال حقیقی (جغرافیایی) قرار گرفته باشد و این جز در مورد شهر مکه صدق نمی‌کند. بسیاری از دانشمندان و مردم در این زمانه به این مطلب توجه کرده اند به طوری که کانال الجزیره و دیگر کانالهای اسلامی ساعتشان را طبق ساعت و زمان مکه مکرمه تنظیم می‌کنند.  البته ساعت گرینویچ را نیز به خاطر شهرت آن ذکر می‌کنند، باید دانست که ساعت مکه مکرمه دقیقترین زمان در جهان را نشان می‌دهد. 

در اینجا نیز ذکر دو نکته مفید است:

نکته اول : این حالت خاص به شهر مکه مکرمه خصوصیات ویژه‌ای بخشیده است به گونه‌ای که اولاً مرکز جهان است، ثانیاً پایتخت کشورهای جهان به حساب می‌آید پس بر انسان واجب است تمام وقت و فعالیتهای دینی و دنیایی را طبق آن تنظیم کند.

نکته دوم : به دلباختگان تمدن غربی می‌گوییم. در مورد دیدگاه خود نسبت به کسانی که وجودشان را سرشار از صدق و امانت و راستی می‌دانید تجدیدنظر کنید می‌بینید چگونه این حقیقت واضح را مخفی کرده و مردم را فریفته‌اند؟

 

  • سجاد نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی