رسنـ خاطره ها

مشخصات بلاگ
رسنـ خاطره ها

..: بسـم‌ الله الرحمـن الرحیـم :..

غرض،نه نوشتن ترجمه‌ است بر آفتاب و نه-نعوذ بالله-تفسیر برأی کلام خدا. که این سیاهه، به مثابه نجوای یکی از
اهالی زمسـتان است با خردادِ کلام خدا و لاغیـر.

  • http://sound.nasr19.ir/index.php?id=2&mp3=http://setfa.net/images/hcek9qbbcu6t4z1i9bxi.mp3&as=1&ar=1&volume=100
پیوندهای روزانه
آژاکس 2، بررسی کودتای توئیتری ژوئن 2009

روند به وجود آمدن و شکل‌گیری وقایع پس‌از انتخابات دهم ریاست جمهوری، با توجه به شواهد موجود و بررسی نمونه‌های قبلی این نوع رفتار سیاسی، در کشورهایی مانند اوکراین، گرجستان و... مشخص کرد، حوادثی که از ساعات پایانی شب 22 خرداد 88 آغاز و در حدود دو ماه تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور را در برگرفت، یک پروسه از پیش طراحی شده [چند ماه پیش‌از انتخابات] و یا به عبارت دیگر، حرکت خزنده‌ای برای براندازی ج.ا.ایران از درون، با استفاده از تکنیک‌های عملیات‌روانی و شگردهای جنگ نرم بود، حرکتی که در بین تحلیل‌گران و محققان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به کودتای مخملین مشهور است.
به نوعی می‌توان گفت، تعداد بسیار زیادی از افرادی که به نوعی در حوادث پس از انتخابات، با شگردهای گوناگون تبلیغاتی و رسانه‌ای وارد فاز نافرمانی مدنی شدند، در حقیقت مهره‌های یک صحنه بازی از پیش طراحی شده بودند و خود از آن اطلاعی نداشتند.

"ژوژف نای" در اواخر دهه 80 میلادی مفهوم قدرت نرم را وارد ادبیات سیاسی نمود. او در تعریف قدرت نرم در کتاب خود "قدرت و وابستگی متقابل در عصر اطلاعات" می‌گوید:
"قدرت نرم ، توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی کشورهدف، از طریق ایجاد جاذبه است و نیز زمانی یک کشور به قدرت نرم دست می‌یابد که بتواند اطلاعات و دانایی را به منظور پایان دادن به موضوعات مورد اختلاف به کار گیرد و اختلافات را به گونه‌ای ترسیم کند که از آنها امتیاز بگیرد."

به تعبیر ساده‌تر، قدرت نرم توانایی دستیابی به اهداف و آمال مطلوب، از طریق جلب حمایت افکار عمومی جامعه و نخبگان، و اقناع اذهان به جای اعمال فشار است.آژاکس 2، بررسی کودتای توئیتری ژوئن 2009 - دکتر حسن عباسی

نکته قابل توجه این‌که ابزار اصلی در اعمال قدرت نرم [جنگ نرم] رسانه‌های همه‌گانی، در اشکال و کاربردهای گوناگون هستند، زیرا مهندسی افکار عمومی در جوامع امروزی توسط رسانه‌ها صورت می‌گیرد.
امروزه نیز اینترنت به عنوان گسترده‌ترین و سریع‌ترین شبکه اطلاع‌رسانی بین‌المللی، نقش ویژه‌ای را در عملیاتی کردن طراح‌های رسانه‌ای دارد، نقشی که نمونه عینی آن در حوادث و اغتشاشات پس‌از انتخابات ایران به وضوح آشکار شد.

دکتر حسن عباسی در تاریخ 10/5/88 در سخنرانی با عنوان "آژاکس 2، بررسی کودتای توئیتری ژوئن 2009" به تبیین آن‌چه توسط رسانه‌هایی مانند سایت وزارت خارجه اسرائیل، BBC Persian (بی‌بی‌سی فارسی)، VOA (صدای آمریکا) و همچنین شبکه‌های اجتماعی و مینی‌بلاگ‌هایی مانند Facebook.com (فیس بوک) و Twitter.com (توئیتر) در مهندسی اجتماعی، مدیریت آشوب، مدیریت محتوایی و اطلاع‌رسانی  و دامن‌زدن به اغتشاشات انجامید به صورت مستند اشاره می‌کند.
راهبردی که توسط دموکرات‌ها به "استراتژی توئیتری اوباما" مشهور است.

در این سخنرانی نوع نگاه دموکرات‌ها به ایران [اوباما] و هم چنین دستور العمل Brookings Institution (موسسه بروکینگز)، به عنوان یکی از مشهورترین مؤسسات استراتژیک و تصمیم‌ساز متمایل به دموکرات‌ها، در رویارویی با ایران مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرید.

نسخه ویدئویی این سخنرانی برای اولین بار توسط دوستان منتشر شده. امید است با بررسی دقیق‌تر حوادث پس‌از انتخابات و موشکافی در جزئیات آن، در جبهه جنگ نرم نیز مانند دوران دفاع مقدس سرافراز باشیم.
انشاء الله.

خرید اینترنتی (ویژه کابران ایرانی)
علاقه‌مندانی که مایل به تهیه DVD تصویری این سخنرانی هستند، می‌توانند جهت خرید، از خدمات آنلاین فروشگاه اینترنتی بچه‌های قلم استفاده کنند.

فایل‌های صوتی
فایل صوتی این سخنرانی در دو بخش آماده شده که می‌توانید از لینک‌های زیر به صورت مستقیم دانلود کنید.

.: آژاکس2 - بررسی کودتای توئیتری ژوئن 2009 (حوادث پس از انتخابات) - دکتر حسن عباسی - 1/2
   دانلود به صورت MP3

.: آژاکس2 - بررسی کودتای توئیتری ژوئن 2009 (حوادث پس از انتخابات) - دکتر حسن عباسی - 2/2
   دانلود به صورت MP3

.: آژاکس 2 - متن اصلس فایل منتشر شده توسط Brookings Institution (موسسه بروکینگز)
  دانلود به صورت فایل PDF
  • سجاد نوروزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی